شیوه های دعوت به نماز

این وبلاگ به منظور ارائه در چهرمین مسابقه سراسری وبلاگ نماز تهیه شده است

شیوه های دعوت به نماز

این وبلاگ به منظور ارائه در چهرمین مسابقه سراسری وبلاگ نماز تهیه شده است

نماز در کلام چهارده معصوم (ع)

حضرت محمد (ص):

( اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن) 

همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.                         

(کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷)



حضرت فاطمه زهرا (س ) :

(جعل الله ) الصلاة تنزیها لکم عن الکبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود.

( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )



امام علی (ع ) :

و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک

بدان که تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.

( نهج البلاغه ، نامه 27 )



امام حسن (ع ) :

ان من طلب العبادة تزکی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها

هر کس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاک می کند،و هرگاه نمازهای مستحبی  به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یکی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترک کنید.

( تحف العقول ، ص 267 )



امام حسین (ع ) :

"الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فینا اهل البیت

(در تفسیر آیه ) "کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ،

نماز را به پا می دارند" فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است .

( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )



امام سجاد (ع ) : 

فی جواب سائل سأله عن حدود الصلاة ... قال :و ما سبب قبولها؟ قال - علیه السلام - : ولایتنا و البراءة من اعدائنا

در پاسخ کسی که پرسید از حدود نماز... و چه چیزی سبب قبولی نماز است ؟ فرمود: "ولایت مااهل بیت ، و برائت از دشمنان ما".

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 386 )



امام باقر (ع ) :

 الصلاة بیت الاخلاص

نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .

( میزان الحکمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )



امام صادق (ع ) :

من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از کسی دو رکعت نمازش را قبول کند، او را عذاب نمی کند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )



امام کاظم (ع ) :

من توضأ للمغرب کان وضوئه ذلک کفارة لما رضی من ذنوبه فی نهاره ما خلاالکبائر

کسی که برای  نماز مغرب وضوبگیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن روزاوست بجز گناهان کبیره .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )



امام رضا(ع) :

فضل الجماعة علی الفرد بکل رکعة الفارکعة

فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یک رکعت برابر دو هزار رکعت است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )



امام جواد(ع) :

الْخُشُوعُ زینَةُ الصَّلاةِ، وَ تَرْکُ ما لا یُعْنی زینَةُ الْوَرَعِ.

خشوع و خضوع زینت بخش نماز خواهد بود، ترک و رها کردن آنچه (برای دین و دنیا و آخرت) سودمند نباشد زینت بخش ورع و تقوای انسان می باشد.

(بحارالأنوار، ج 75، ص 80)



امام علی نقی(ع) :

( لَوْ قُلْتُ إِنَّ تارِکَ التَّقِیَّةِ کَتارِکِ الصَّلوةِ لَکُنْتُ صادِقً )

اگر بگویم کسى که تقیّه را ترک کند مانند کسى است که نماز را ترک کرده، هر آینه راست گفته ام.



امام حسن عسکری (ع ) :

فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائکته

پس زمانی  که بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائکه بر اوسلام می فرستند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )



امام عصر (عج) :

ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس  نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال .

( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )

راهکار های جذب دانش آموزان به نماز

۱--تبیین اثرات نماز


2-تکریم وشخصیت دادن به دانش آموزان


3-نشاط آفرینی فرهنگی و اعتقادی و خود باوری در دانش آموزان


4-ایجاد رابطه قوی دینی بین معلم و دانش آموز


5-داشتن نمازخانه جذاب و عالی و استفاده از رنگ های دلپذیر


6-باز گو نمودن اهمیت و ضرورت نماز به اولیا دانش آموزان


7-اجرای مسابقات مختلف در خصوص نماز و اهدا جوایز به دانش آموزان برتر


8-داشتن دوستان دینی در مدرسه


9-شرکت معلمین ،مدیر،معاون، در کنار دانش آموزان در نماز جماعت


10-برگزاری نمایشگاه در خصوص نماز از آثار دانش آموزان


11-توزیع کتب دینی و اخلاقی ساده


12-معرفی دانش آموزان نماز گزار و تشویق آنان در حضور دیگران


13-دادن هدیه به هنگام نماز به دانش آموزان


14-استفاده از دانش آموزان خوش صدا برای اذان و ....


15- پخش فیلم های آموزنده در آموزشگاه در خصوص نماز


16-ارتباط مستمر با مساجد و نماز جمعه


17-بیان احادیث شیوا وبلیغ در خصوص نماز


18-استفاده از روحانیون جوان و شاداب و تاثیر گذار


19-داشتن سخنرانی کوتاه و مفید دربین نماز ها


20-اقامه نماز در منزل توسط والدین


21-برگزاری همایش نماز برای دانش آموزان


22-برگزاری همایش نماز برای اولیا


23-داشتن کفتگوی صمیمی با دانش آموزان در خصوص نماز

گالری عکس رزمندگان دفاع مقدس در حال نماز

 تصاویری از رزمندگان دفاع مقدس در هنگام نماز در جبهه های نبرد حق علیه باطل، برای دیدن آنها 

نقاشی هایی که بوی نماز می دهد

هو الغفور

اراک- خبرگزاری مهر: نمایشگاه نقاشی و هنرهای مفهومی "مِهرمُهر " در حالیکه مروری 10ساله دارد بر آثار نقاشی محسن غلامی، هنرمند خوش ذوق اراکی، در عین حال روایتی عاشقانه را از نیایش های مسلمانان شیعه بر مُهرهای نماز هر روزه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه نقاشی و هنرهای مفهومی  "مِهرمُهر " در حالی به روی علاقمندان به هنر نقاشی گشایش یافت که داستانی تازه از عبادت و نیایش هر روزه مسلمانان را روایت می کند.

در این نمایشگاه که امروز چهارشنبه به کار خود پایان می دهد نشانه هایی آشنا می بینی، نشانه هایی چون مُهرنماز ، نیزه، مشک تیر خورده، سربند یا حسین(ع) و آیینه که هر یک در حافظه تاریخی، قومی و مذهبی ما نقشی اساسی دارد. نمادهایی که با دستان هنرمند اراکی، ما را به سرزمین ها و وقایعی دور اما نزدیک می برد.

محسن غلامی خالق این آثار در خصوص ویژگی های این آثار به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه 21 تابلو با موضوع های مذهبی و نیایش به نمایش درآمده است.

وی افزود: این تابلوها به صورت انتزاعی به مسائلی چون عاشورا، تاسوعا،کعبه و بیت المعمور پرداخته است.

در این تابلوها از مُهر نماز استفاده شده است

غلامی با بیان اینکه در این تابلوها از مُهر نماز استفاده شده است، توضیح داد: در این کارها از "مُهر" که  نمادی واقعی است به عنوان المانی آشنا به صورت انتزاعی و مدرن به کار رفته است و اشکال هندسی موجود در آثار رساننده یک مفهوم است.

وی با اشاره به اینکه اگر نقاشی ها را به دقت دنبال کنیم خواهیم دید که شکل مهر ها در آن تغییر کرده است ، افزود: در ادامه کارها از مهرهای نماز به مهرهای چاپی و بعد به مهرهای چسباندنی رسیده اند.

این هنرمند اراکی همه این آثار را مِهر اولیا و امامان دانست که در وجود همه هست و به وسیله مُهر ارائه شده است و نام "مِهر مُهر" بهترین نامی است که می توان بر آن نهاد.

غلامی گفت: این آثارمروری بر یک دهه فعالیت ها من در عرصه نقاشی است ودر آنها از تکنیک کلاژ، آکرولیک وچاپ استفاده شده است.

وی در خصوص دو اثر دیگر خود که در کنار تابلوها ی نقاشی ارائه شده است، توضیح داد: این دو اثر در قالب هنر مفهومی و نمادین آمده است و یکی اشاره به روز تاسوعا و دیگری اشاره به تداوم قیام عاشورا دارد.

غلامی ادامه داد: در اثر" روز تاسوعا و شهادت حضرت عباس(ع)" از مشکی که تیر خورده و از آن خون می چکد به عنوان نماد حضرت عباس (ع) استفاده شده است و نیزه هایی که در هوا به سوی مشک روانند نیز نمادی از دشمنان است.

قرار دادن دست ها و نیزه ها صحرای کربلا را تداعی کند

وی با بیان اینکه با چیدن کاسه ها و قرار دادن دست ها و نیزه ها در آن ها می خواسته صحرای کربلا را تداعی کند،  اظهار کرد: دستانی که روی زمین چیده شده و در کاسه های فیروزه ای و لعابی قرار دارد نشانگر یاران امام است.

این هنرمند اضافه کرد: همچنین نیزه هایی که در کاسه های گلی قرار دارند و  دور تادور را محصور کرده اند، نشان گروه مخالف و دشمنان هستند.

غلامی ظرف وسط را که خون از درون مشک به داخلش می چکد را نماد فرات دانست و افزود: در این کار از فضای ترک خورده به منظور نماد تشنگی و از تکه های آئینه به عنوان نماد حقیقت و روشنایی استفاده شده است.

این هنرمند اراکی در خصوص کار دیگرش که بر سقف نگارخانه طراحی شده، گفت: کار بالا نماد عزاداری است و سربندها یا حسین(ع) و یا ابالفضل(ع) به رنگ های سبز و قرمز و زنجیرهایی است که از کناره های سقف به صورت تکراری آویزان شده اند.

وی افزود: این کار و تکراری که دارد نماد انسان های عاشقی است که بعد از این واقعه ادامه دهنده راه امام حسین(ع) و یارانش هستند.

 گفتنی است این آثار خصوصا تابلوهای نقاشی در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) درتانزانیا شهر باگامویو، زنگبار و دارالسلام به نمایش درآمدند و مورد تقدیر نیز قرار گرفتند و قرار است این آثار در تهران نیز به نمایش درآیند.